На початку березня власники YouTube-каналів отримали “лист щастя” про необхідність заповнити податкову інформацію щодо себе в акаунті Google AdSence до 31 травня 2021 та про намір YouTube з червня 2021 р. утримувати податок на репатріацію в розмірі 24% для власників індивідуальних акаунтів (блогерів) і 30% для бізнес-каналів з доходу від монетизації контенту, що переглядається користувачами з США.  Ще й попереджають, що тим, хто не заповнить податкову інформацію до вказаної дати, припинять виплати доходу взагалі.

Блогери у всьому світі в паніці. Мало того, що YouTube брав собі величеньку комісію, ще й залишками доходів доведеться ділитись з податковою США. До нас вже почали звертались за консультаціями, як викрутитись і не платити цей податок. Оскільки тема цієї весни актуальна, ми вирішили дати  аудиторії невеличке роз’яснення.

1. Що за податок і чому YouTube (Google) вимагає його платити?

Компанія Google 09 березня надала на своєму сайті роз’яснення, що зобов’язана згідно з главою 3 Кодексу внутрішніх доходів США (U.S. Internal Revenue Code) збирати податкову інформацію, утримувати податки та звітувати перед Службою внутрішніх доходів (податковий орган США, також відомий як IRS), коли автор Партнерської програми YouTube, отримує дохід у вигляді роялті від переглядів контенту глядачами на YouTube у США (монетизація від реклами).

Ця новина в першу чергу стосується нерезидентів США, оскільки резиденти США під час приєднання до Партнерської програми YouTube, вже заповнили податкову інформацію, і сплачують податок від доходів з монетизації у складі інших своїх доходів, для них не виникає податку на репатріацію (withholding tax).

Google буде виступати податковим агентом щодо цього податку, отже, просить своїх партнерів, які отримують дохід від монетизації контенту, добровільно-примусово надати податкову інформацію про себе шляхом заповнення форми W8BEN в своєму акаунті Google AdSence.

2. Як заповнити податкову інформацію та зменшити податок?

В своєму гайді Google AdSence радить у формі  W8BEN вказати своє ПІБ латиницею (найменування компанії для бізнес-каналів), ідентифікаційний код (РНОКПП/ЄДРПОУ),  адресу реєстрації та країну резидентства.

Залежно від того, резидентом якої країни є власник каналу, може застосовуватись знижена ставка податку на репатріацію (0%-10%), якщо країна уклала зі США угоду про уникнення подвійного оподаткування. Для резидентів України ставка податку буде 10% згідно ч.2 ст. 12 Конвенції про уникнення подвійного оподаткування, укладеної між Україною і США.

В той же час для резидентів, наприклад, РФ та Канади, ставка цього податку буде 0% згідно положень тієї ж статті 12 двосторонніх угод зі США. Вангуємо масову непатріотичну перереєстрацію блогерських каналів на резидентів РФ.

Вся необхідна інформація про конвенцію вже підібрана юристами Google AdSence, потрібно лише вірно заповнити свої дані у формі і поставити галочки в потрібному місці. Довідку про резидентство чи докази бенефіціарності Google AdSence не просить, вірить на слово.

3. Чи можна зменшити податкове навантаження в Україні на суму утриманого YouTube (Google) податку в США?

Інформація для блогерів: відповідно до пп. 170.11.1 Податкового кодексу України іноземний дохід від роялті оподатковується у складі річних пасивних доходів фізособи 18% ПДФО та 1,5% воєнного збору, незалежно від того, чи вона зареєстрована підприємцем, або чи сплачує єдиний податок. Про що фізична особа зобов’язана звітувати шляхом подання річної податкової декларації про майновий стан і доходи.

Відзвітувати за отримані в 2021 році доходи потрібно буде до 1 травня 2022 р., максимум до 31 грудня 2022 р., якщо платник бажає зменшити суму податкового зобов’язання з ПДФО на суму утриманих за кордоном податків на репатріацію і йому потрібно більше часу на отримання підтверджуючих документів (пп.170.11.2 Податкового кодексу України).

Проте не все так просто. Для зменшення податкового зобов’язання закон вимагає разом з декларацією подати паперову апостильовану довідку  від уповноваженого державного органу країни іноземної юрисдикції, в якій одержано дохід, про суму сплаченого податку, а також про базу та/або об’єкт оподаткування. Отже, платнику потрібно робити запит до Google AdSence, щоб йому надали копію поданої в IRS Форми  1042-S (звіт про утриманий податок на репатріацію), отримали відповідну апостильованої довідку, та надіслали її поштою (з чим вірогідно буде проблема), потім потрібно перекласти її українською та нотаріально завірити переклад довідки і апостилю. “Простіше взагалі не подавати ту декларацію”, – думає більшість українських громадян. Дисклеймер: останню фразу просимо не розглядати як нашу рекомендацію 🙂

Інформація для компаній-платників податку на прибуток: відповідно до пп.141.4.9. Податкового кодексу України сума зобов’язання з податку на прибуток може бути зменшена на суму сплаченого за кордоном податку з іноземних джерел за умови надання разом з декларацією з податку на прибуток письмового підтвердження контролюючого органу іншої держави щодо факту сплати такого податку та за наявності чинного міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування доходів. Отже, для зменшення податкового зобов’язання з 18% до 8% власнику бізнес-акаунту потрібно буде робити запит до Google AdSence, просити надіслати апостильовану довідку поштою, перекладати довідку українською та нотаріально завіряти переклад.

Інформація для компаній-платників єдиного податку: відповідно доп.292.3 тап.292.11 Податкового кодексу України роялті включаються до доходу юросіб-платників єдиного податку. До того ж єдиний податок не належить до податків, у сплату яких можуть бути зараховані іноземні податки, сплачені резидентами України за кордоном. Отже, зарахувати нічого не вдасться.

Автор: Анастасія Радомська

Передрук, повне або часткове копіювання тексту статті, переклад, розміщення статті або її перекладів на інших сайтах та інших Інтернет-ресурсах, будь-яке інше її використання без письмового дозволу автора суворо заборонені. Порушення заборони тягне за собою відповідальність згідно із законом України «Про авторське право і суміжні права”