ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ

1. Що таке торговельна марка?

ТОРГОВЕЛЬНА МАРКА (вона ж бренд, вона ж логотип, вона ж товарний знак, вона ж рекламне гасло, вона ж фірмовий знак, вона ж слоган) – це позначення, завдяки якому споживачі можуть відрізнити товари та/або послуги одного виробника від аналогічних товарів та/або послуг іншого виробника.

Приклад: торговельні марки створені для того, щоб шанувальники парфумів «Шанель № 5» не переплутали їх з «Червоною Москвою», прихильники горілки «ХОРТИЦЯ» не плутали її з горілкою «СТОЛИЧНА».


2. Що може бути торговельною маркою?

Практично будь-яке позначення може бути зареєстровано як торговельна марка.

Торговельні марки можуть бути:

– словесними (слова, назви, слогани). Наприклад, торговельна марка: СИНЕРГІЯ

– зображувальними (фігури, орнаменти) –

– комбінованими (це торговельні марки, які включають в себе як слово, так і зображення) –  

– іншими специфічними позначеннями (у тому числі об’ємні і т.д.).


3. Які документи необхідні для реєстрації торговельної марки?

У разі, якщо Ви співпрацюєте з нами, то від Вас потрібно:

  1. Для початку звернутися до нас у будь-який зручний для Вас спосіб;
  2. Заповнити нашу Анкету;
  3. Після того, як ми з Вами визначимося з кількістю класів, терміном реєстрації, – підписати договір з нами, за яким ми повинні будемо здійснювати всі дії, необхідні для реєстрації Вашої торговельної марки;
  4. Підписати довіреність, якою Ви уповноважуєте нас від Вашого імені здійснювати дії, необхідні для реєстрації Вашої торговельної марки;
  5. Ну і, звичайно ж, оплатити рахунок, який ми Вам надамо

4.Чи можна зареєструвати торговельну марку самостійно, не звертаючись до патентного повіреного?

Звичайно, можна! Наше законодавство обмежує в цьому питанні тільки іноземних громадян. Це вони ЗОБОВ’ЯЗАНІ реєструвати торговельні марки ТІЛЬКИ через патентних повірених. Що стосується українських громадян – то це Ваше ПРАВО!

Для отримання Свідоцтва про реєстрацію торговельної марки Вам необхідно лише вивчити закон «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», особливо УВАЖНО вивчити статті 5 і 6 цього закону, в яких описані абсолютні і відносні підстави для відмови в реєстрації торговельної марки. Ну і … ще пару-трійку нормативних документів. Потім переконатися, що ніхто в Україні не подав заявку на торговельну марку з точно таким же позначенням, як у Вас, або схожим до ступеня змішування. Після цього необхідно правильно заповнити документи, подати заявку і вчасно оплатити всі державні збори і мита. Ось, власне кажучи, і все. Через кілька років свідоцтво про реєстрацію торговельної марки у Вас «в кишені» …

При ретельному вивченні нормативних документів – успіх гарантовано!

Крім цього, у разі потреби, на будь-якому етапі реєстрації Ви можете звернутися до патентного повіреного, і він продовжить вести діловодство за Вашою заявкою. Однак, на жаль, як показує практика: в особливо запущених випадках не завжди вдається врятувати заявку навіть кваліфікованому фахівцю …


5. Якщо я знаходжусь далеко від Києва, скільки раз мені потрібно приїжджати в столицю, щоб зареєструвати торговельну марку?

Якщо Ви співпрацюєте з нами, то приїхати Вам треба буде максимум один раз, та й то, якщо виникне бажання особисто познайомитися. В основному, ми працюємо за допомогою електронної та звичайної пошти і, звичайно ж, за допомогою телефону. Причому, практично цілодобово.


6. Чому так довго реєструється торговельна марка при звичайній процедурі? Що за тяганина?

Дійсно, звичайна реєстрація торговельної марки триває 18-20 місяців. Однак це відбувається не через погану роботу державних чиновників. Така практика реєстрації існує в усьому світі. Справа в тому, що заявка на позначення перед тим, як стати повноцінним об’єктом інтелектуальної власності, що охороняється, проходить ряд відділів і експертиз.


7. Мені потрібна торговельна марка тільки для домену у зоні ua. Чому я не можу зареєструвати торговельну марку в будь-якому класі МКТП?

Звичайно, можете! Адже для того, що б отримати домен в зоні ua. потрібно всього лише свідоцтво про реєстрацію торговельної марки. Реєстратору не важливо, під які товари чи послуги вона зареєстрована.

Однак це може бути важливо Вам … через кілька років. Тому що, згідно закону про торговельні марки, у Вас є п’ять років з моменту реєстрації для того, щоб почати використання Вашої торговельної марки саме під зареєстровані Вами товари або послуги. Якщо не почати використовувати у вищевказаний термін, зацікавлена особа може зупинити в судовому порядку дію Вашого свідоцтва, і як наслідок, Ви втратите доменне ім’я.


8. Як колір знаку впливає на його вартість? За кожен колір потрібно доплачувати?

Не зовсім так. Укрпатент ділить заявки за кольоровою гамою всього лише на два види: кольорові і чорно-білі. Якщо подати на реєстрацію торговельну марку якого-небудь іншого кольору, крім чорно-білого, в Укрпатент необхідно оплатити додатковий збір за колір при подачі заявки, а також додатковий збір за публікацію ТМ в кольорі. І незалежно від того: у торговельної марки тільки червоний колір, або поєднання 20 кольорів, – додатковий збір за колір буде однаковий.


9. Що таке ТМ і ®, навіщо це потрібно? Що буде, якщо не ставити його біля свого знака?

ТМ – це символ, що означає, що дане позначення знаходиться в процесі реєстрації.

® – це символ, який говорить про те, що у даного позначення вже є власник, тобто щасливий володар Свідоцтва про реєстрацію торговельної марки або міжнародної реєстрації. Будь-яке посягання на дану торговельну марку може переслідуватися за законом.

Ці символи служать лише для попередження інших осіб про те, що дана торговельна марка або вже комусь належить, або хтось вже працює в цьому напрямку.

Плутанина відбувається через те, що в різних країнах різний підхід до цих символів. У США, наприклад, раніше ці символи застосовували так само, як і у нас. Тепер в США ці символи використовуються на рівних правах.



10. Чи можна реєструвати торговельну марку на фізичну особу-підприємця?

Згідно з чинним законодавством торговельну марку можна реєструвати на ім’я юридичної та/або фізичної особи. Тому, якщо Ви підприємець, то Ви можете реєструвати торговельну марку на себе, як на громадянина України.


11. Чи повинна торговельна марка співпадати з назвою фірми?

Ні, це зовсім не обов’язково. В якості торговельної марки Ви можете реєструвати зображення, слогани та інші позначення.


12. Чи може фірма та/або фізична особа реєструвати відразу кілька торговельних марок?

Так, звичайно! Це Ваше право, тут законодавство не дає жодних обмежень.


13. Що таке: «попередній пошук на тотожність та схожість торговельних марок»? Обов’язково мені витрачати на це свої час і гроші?

Попередній пошук на тотожність і схожість торговельної марки – це рекомендована, а не обов’язкова послуга Укрпатенту, яка надається як раз для того, що б зберегти Ваш час і гроші. Результати пошуку протягом 10 (а при прискореному пошуку – протягом 4-х) робочих днів дозволять Вам побачити, чи подано такий же або подібний знак на реєстрацію чи ні. І, відповідно до цього, – або відмовитися від реєстрації, або трохи змінити Ваш знак таким чином, щоб він пройшов реєстрацію.

Уявіть собі ситуацію: Ви відкрили свій магазин і подали на реєстрацію торговельну марку за звичайною процедурою, не проводячи попередній пошук на тотожність і схожість до ступеня змішування. Протягом двох років Ви «розкрутилися», вклали гроші в рекламу, Вас знають Ваші клієнти. Пройшов рік, півтора з моменту відкриття Вашого магазину, а також з моменту подачі заявки на реєстрацію торговельної марки. І ось Вам приходить відмова з Укрпатенту в реєстрації Вашої, що стала вже рідною, торговельної марки. І на якій же підставі вони відмовляють? А всього лише на підставі того, що якийсь Іванов подав заявку на реєстрацію такого ж позначення, що і Ви, але всього лише на тиждень раніше. І тепер цей Іванов, отримавши свідоцтво про реєстрацію торговельної марки, вимагає від Вас змінити вивіску магазину, так як Ви порушуєте його права, як власника торговельної марки.

А тепер уявіть, що у Вас не один магазин, а мережа. І за цей час Ваше позначення стало брендом.

Провели б Ви попередній пошук два роки тому, дізналися б про це відразу і вже давно і благополучно працювали б під іншою назвою.

Тому попередній пошук якраз і створений для того, щоб запобігти подібній ситуації і, кажучи про те, що це зайва витрата грошей, – Ви граєте в російську рулетку.


14. Можу я самостійно провести попередній пошук?

Так, звичайно! Ви можете самостійно зв’язатися з філією Укрпатенту та провести пошук. Проте пошук видає не тільки тотожні позначення, а й позначення, які віддалено схожі з Вашим. Наші фахівці на підставі цього пошуку напишуть Вам свої рекомендації щодо ризиків, які можуть бути в реєстрації, і допоможуть Вам їх подолати за необхідності.


15. Чому попередній пошук так довго проводиться? У чому складність «вбити» моє позначення і база видасть такі ж позначення?

Офіційний пошук проводить тільки філія Укрпатенту. Тому до них звертаються як резиденти України, які бажають провести пошук, так і іноземці. Крім цього, пошук видає не тільки тотожні позначення, але також і позначення, які можуть бути схожими до ступеня змішування.


16. Чи можна якимось чином з’ясувати, зареєстрований той чи інший знак, не звертаючись за допомогою до відомства та/або патентних повірених?

На етапі ідеї Ви можете, звичайно, скористатися всесвітньою мережею Інтернет або провести пошук по відкритим базам. Однак ця перевірка навіть наполовину не дасть Вам розуміння картини в цілому.


17. Що робити, якщо вже отримано попередню відмову в реєстрації торговельної марки?

Насамперед – не панікувати! У даному випадку необхідно не відкладати питання в далекий ящик, так як з моменту отримання повідомлення про попередню відмову у Вас є всього лише два місяці, щоб подати якісь доводи та/або документи на користь реєстрації Вашої торговельної марки.

Для початку необхідно проаналізувати причини відмови самостійно або, краще всього, звичайно, за допомогою патентного повіреного. І вже після цього, довіривши нарешті долю своєї торговельної марки  фахівцеві й, керуючись його рекомендаціями, – необхідно діяти.

Пам’ятайте, що навіть із самих безвихідних ситуацій ми з Вами знайдемо вихід!


18. Якщо мені відмовлять у реєстрації торговельної марки, чи повертаються гроші?

На жаль, гроші не повертаються, так як державний збір сплачується за певні дії (наприклад: за проведення пошуку, за подачу заявки, за проведення прискореної експертизи), але ніяк не за 100% реєстрацію торговельної марки.

Те ж стосується і патентного повіреного: його гонорар розбивається на кілька частин – за виконання певних послуг.


19. Як краще вчинити: реєструвати слово або відразу логотип? Можу я потім внести зміни в заявку до частини зображення знака?

Все залежить від цілей, які Ви переслідуєте. Якщо Ви плануєте використовувати окремо словесну частину, окремо зображувальну, в такому випадку краще подавати на реєстрацію ці позначення окремо. Ви зможете використовувати дані позначення в різних комбінаціях, а також окремо ними розпоряджатися (продати, наприклад, у разі необхідності).

Що стосується внесення змін в заявку в частини зображення знака, то, на жаль, дана процедура неможлива, так як знак охороняється цілісно. Тому, у разі виникнення такого бажання, Вам доведеться пройти процедуру реєстрації знову.


20. Що таке класи? Що таке МКТП?

МКТП – це Міжнародний класифікатор товарів і послуг, який складається з 45 класів. На даний момент діє 11-а редакція МКТП. У ньому підібрані товари та послуги, щодо яких можлива реєстрація торговельної марки.

Він складається з 34 класів товарів і 11 класів послуг.

Перелік товарів і послуг в МКТП можна подивитися за цим посиланням https://nice.uipv.org/.

Якщо Ви самостійно не можете визначитися з класом, в якому Вам потрібно реєструвати торговельну марку, то ми з задоволенням Вам у цьому допоможемо.


21. Якщо ми хочемо зареєструвати знак для кафе, барів і ресторанів, але знаємо, що такий же знак уже зареєстровано під послугу розведення мексиканських тушканчиків, що нам робити?

Ви можете реєструвати даний знак, оскільки поки що Вашій реєстрації нічого не заважає. Торговельна марка служить для того, щоб відрізняти товари та/або послуги одних виробників від товарів та/або послуг інших. У даному випадку є очевидним, що кінцевому споживачу, який зайшов перекусити у Ваш ресторан, не може прийти в голову, що Ви можете займатися ще й розведенням цих милих тварин. Однак це не завжди так очевидно, як в даному випадку, тому краще проконсультуйтеся з фахівцями.


22. Що таке: «знаки, схожі до ступеня змішування»? Як це дізнатися?

Що можна відповісти на це питання? Тільки одне – все пізнається з досвідом ….

Якщо серйозно, то це насправді дуже складне питання, оскільки у експертів Укрпатенту є, звичайно, фактори, якими вони керуються, але, на жаль, навіть у експертів існує своя суб’єктивна думка. І в одного експерта заявка пролетить без сучка і задирки, а другий – знайде 33 підстави для відмови в реєстрації. Тому необхідно розглядати кожен конкретний випадок окремо. Фахівці в таких випадках дивляться не тільки на ризики відмови в реєстрації, а й на шанси відстояти знак у разі, якщо відмова в реєстрації все ж матиме місце.


23. Чи можна реєструвати торговельну марку в написанні одночасно латиницею і кирилицею? Наприклад: «Synergy Синергия Синергія»?

Звичайно, можна! Але в такому випадку Вам прийдеться і використовувати ці три слова одночасно, так як знак охороняється ЦІЛІСНО.


24. Які шанси на реєстрацію торговельної марки: “Synergy.ua”, якщо вже є зареєстрований знак під ці ж послуги: “Synergy”?

Шанси нульові, оскільки UA не збільшує розпізнавальної здатності знака.


25. Наша компанія хоче користуватися торговельною маркою, яка належить іншій особі. Ми зв’язалися з власником знака і обговорили ціну, що потрібно ще?

Для цього потрібно визначитися: Ви хочете придбати у власність цей знак або ж користуватися ним якийсь певний час?

Якщо Ви хочете стати новим власником і отримати торговельну марку в безроздільне користування, то необхідно укладати договір про передачу права власності на знак, який потім слід зареєструвати в Укрпатенті.

Якщо ж Ви хочете отримати право на використання торговельної марки на певний строк з умовами, які Вам диктуватиме власник торговельної марки, то Ви укладаєте між собою ліцензійний договір.


26. Хочемо підкреслити якість товару і зареєструвати ТМ «Супер!», можливо це?

Гадаємо, що кожен продавець вважає свій товар – СУПЕР! Тому Укрпатент не реєструє окремо слова, які можуть вказувати на якість товару. Зареєструвати дане слово можна тільки у складі комбінованої торговельної марки та за умови, якщо воно не буде займати домінуючого положення.


27. Чи можна зареєструвати торговельну марку одночасно на кількох людей?

Звичайно, можна! Для цього лише необхідно при подачі заявки заплатити на 30% більше державний збір.

Якщо у Вас виникли інші питання, не соромтеся – задавайте! Із задоволенням відповімо на них!