Thermos

В 1892 році в результаті досліджень в області кріогеніки шотландським вченим сером Джеймсом Дьюаром була розроблена і винайдена вакуумна колба, яка називається також колбою Дьюара.

Колба Дьюара була швидко комерціалізована, коли два німецькі склодуви, Рейнхольд Бургер та Альберт Ашенбренерн, у 1904 році зрозуміли, що колбу можна використовувати для збереження температури напоїв. Конструкція колби Дьюара ніколи не була запатентована, проте німецькі підприємці використовували іншу назву — «Термос», яку згодом зареєстрували, як торговельну марку. Джеймс Дьюар не зміг захистити свої права на винахід.

Після цього, технологія була продана компанії Thermos, яка використовувала її для масового виробництва вакуумних колб для домашнього використання.

Виробництво і продуктивність пляшки «Thermos» значно покращилися і вдосконалилися віденським винахідником і підприємцем Густавом Робертом Пааленом. Він розробляв різні типи для побутового використання, які він також запатентував і широко розповсюдив через компанію Thermos Bottle в США і Канаді.

Назва пізніше стала узагальнюючою після того, як термін «термос» став родовим поняттям для такої вакуумної колби. Позначення «Thermos» залишається зареєстрованою торговою маркою в деяких країнах, проте в більшості країн позначення перетворилося в  загальновживане. В Сполучених Штатах в 1963 році, в судовому порядку торговельна марка «Thermos» була визнана загальновживаною для вакуумних колб в цілому.

Yo-Yo

Перший патент у Сполучених Штатах на іграшку був виданий Джеймсу Л. Хейвену і Чарльзу Хеттріху в 1866 році (патент США 59745) під назвою whirligig. Популярна іграшка отримала свою назву на честь Yo-Yo Manufacturing Company (заснована в 1928 році). Однак в 1965 році суд США виніс рішення на користь компанії Royal Tops Company, визнавши торговельну марку «Yo-Yo» загальновживаним позначенням. В результаті витрат, понесених у зв’язку з судовою тяганиною, а також інші фінансові труднощі, призвели до продажу компанії та пов’язаних з нею об’єктів інтелектуальної власності в 1968.

ESCALATOR

В 1900 році Чарльз Зебергер (Otis Elevator) отримав охороні документи на торговельну марку «ESCALATOR». Конкуренти та виробники ескалаторів були змушені називати свою продукцію моторні або електричні сходи. Все змінилося в 1950 році із-за судової справи Haughton Elevator Co v Seeberger. Суддя постановив, що це позначення стало загальновживаним через необережність Otis Elevator. Компанія використовувала в рекламі слово «escalator» поряд з родовим терміном «elevator», а також використовувала позначення «Escalator» на відміну від заявленого в заявці: «ESCALATOR».

Cellophane

У Великобританії та в багатьох інших країнах «Cellophane» є зареєстрованою торговою маркою та власністю компанії Futamura Chemical UK Ltd, що базується в місті Вігтон, Камбрія, Великобританія. У США і деяких інших країнах «Cellophane» став загальновживаним позначенням, і часто використовується неофіційно для позначення широкого спектру виробів з поліетиленової плівки, навіть тих, які не виготовлені з целюлози, таких як пластикові плівки.

Тамянка

 В Україні, прикладом перетворення торговельної марки в загальновживане позначення, є перетворення знаку «Тамянка».

Рішенням господарського суду м. Києва від 11.04.2016 р. у справі № 910/28726/14 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Сандора» (далі – ТОВ «Сандора») припинено дію свідоцтва України № 109692 на знак для товарів і послуг «Тамянка», власником якого було приватне акціонерне товариство «Алеф-Виналь» (далі – ПАТ «Алеф-Виналь»), у зв’язку з перетворенням знака в позначення, що стало загальновживаним, після подання заявки.

ТОВ «Сандора» є володільцем свідоцтва України №75194 на знак для товарів і послуг «СВЯТКОВА КОЛЕКЦІЯ ТАМЯНКА» (словесний), дата подання заявки – 07.02.2007 р. Відповідач володів правами на свідоцтво України №109692 на знак для товарів і послуг «Тамянка» (заявка від 05.05.2006 ).

Суд дійшов висновку, що слово «Тамянка» використовується не тільки відповідачем, а також використовується для позначення:

– сорту винограду;

– певного виду вина, що підтверджується, зокрема, технологічними інструкціями;

– маркування товару, а саме пляшок та інших упаковок вина різними незалежними один від одного виробниками (про неодноразовість використання свідчить, зокрема інформація про те, що в період з 2010 по 2014 роки лише позивачем було вироблено та реалізовано 3  946  481 літрів вина «Святкова Колекція Тамянка»).

Отже, судом було прийнято рішення, що знак для товарів і послуг «Тамянка» став загальновживаним позначенням після дати подання відповідачем заявки на його реєстрацію.

Київський апеляційний господарський суд та Вищий господарський суд України залишили рішення господарського суду м. Києва без змін.

Зараз, такі торговельні марки як: SCOTCH®, XEROX®, JEEP® та KLEENEX® знаходяться на шляху перетворення в загальновживане позначення. У зв’язку з цим, правовласники проводять агресивну рекламну кампанію для того щоб ці торговельні марки не стали загальновживаними.

Прикладами таких рекламних кампаній є:

Xerox Corp.’s: «Ви не можете ксерити ксерокс на ксероксі. Але ми не проти, якщо ви будете робити копію на копіювальному пристрої Xerox®».

Chrysler LLC’s: «Вони вигадали слово «позашляховик», тому що не можуть називати їх Jeep®».

Kimberly-Clark Corp.’s: «Kleenex» – це торговельна марка… і завжди супроводжується символом ® і словом «тканина». [Kleenex® Brand Tissue] Допоможіть нам зберегти нашу ідентичність».

Для того, щоб зберегти торговельну марку від перетворення в загальновживане позначення правовласник має:

  1. Дотримуватися наступних правил використання торговельної марки:
  • використовувати торговельну марку разом з родовим поняттям.
  • торговельна марка не має ототожнюватися з родовим поняттям товару.
  • торговельна марка повинна використовуватися таким чином, щоб вона відрізнялася від тексту, який розміщується біля неї, використовуючи відмітний шрифт або заголовну першу букву торговельної марка тощо.
  • після торговельної марки повинен бути розміщений символ охорони «®» (R в колі) або «ТМ».
  • торговельна марка не може скорочуватися, відмінюватися, перетворюватися на дієслово чи дієприкметник, використовуватися як сленгове поняття або будь-яким іншим чином змінюватися.
  1. Забороняти неправомірне використання торговельної марки третіми особами;
  2. Проводити ознайомлення громадськості з правилами використання торговельної марки.
  3. Контролювати правильне використання торговельної марки третіми особами.

Автор: Богдан Кучай

Передрук, повне або часткове копіювання тексту статті, переклад, розміщення статті або її перекладів на інших сайтах та інших Інтернет-ресурсах, будь-яке інше її використання без письмового дозволу автора суворо заборонені. Порушення заборони тягне за собою відповідальність згідно із законом України «Про авторське право і суміжні права»