В наших попередніх матеріалах ми писали про важливість перевірки позначень до подання їх на реєстрацію в ЄС на предмет відповідності абсолютним критеріям охороноздатності, серед яких, зокрема, суперечливість публічному порядку або принципам моралі (п.f ч.1 ст. 7 Регламенту ЄС №2017/1001). В цьому пості ми хочемо показати на прикладах та дати певні рекомендації, як не отримати відмову за цим критерієм.
Перше, що варто зазначити, – цензура до торговельних марок в ЄС набагато лояльніша, ніж в Україні. Тому, якщо ви отримали реєстрацію в Україні – за ТМ в ЄС по цьому критерію взагалі перейматись не варто. На зображеннях ви можете побачити деякі цікаві ТМ, зареєстровані в ЄС (відомості отримані з відкритої та загальнодоступної бази EUIPO eSearch). Більшість з них навіть не отримували попередньої можливої відмови в реєстрації. Деякі були зареєстровані після подання апеляції на попередню відмову. Як бачимо, панує свобода самовираження в торговельних марках Європейського Союзу J При чому з огляду на співвідношення відмов до позитивних реєстрацій, свобода розширюється зі спливом років, доступністю та відкритістю інформації.
Все ж, є певні «червоні лінії» та закономірності, які обмежують свободу слова у торговельних марках. Наведемо ті з них, які нам вдалось виявити:
- Кожне позначення оцінюється експертами окремо відповідно до норм законодавства і незалежно від попередніх прецедентів щодо реєстрації схожих позначень. Реєстрація однієї торговельної марки зі спірним значенням чи словом не гарантує іншому заявникові позитивну реєстрацію його схожого позначення. Через це можна побачити неоднозначність в рішеннях, коли одному знаку відмовлено в реєстрації, а схожому надано охорону. Напр., «Pedal Mafia» (для велосипедів, аксесуарів для велосипедистів та запчастин) – зареєстроване, а «Mafia Bike» (для мотоциклів, запчастин та їх продажу) – відмовлено повністю. Використання слова «Mafia» та дотичних до нього, мабуть, викликає чи не найбільше неоднозначності при реєстрації торговельних марок.
- Зміст позначення не повинен спонукати до дій, заборонених законом, або прославляти їх. Наприклад, є зареєстровані позначення, що дають назви певним видам наркотичних речовин, так само, як і саме слово «Narcotic». Проте позначення, які можуть спонукати до вчинення незаконних дій з такими речовинами (напр., продажу), підбурюють до вживання наркотичних речовин, зазвичай отримують відмови у реєстрації.
- Вживання лайливих слів у торговельних марках ЄС досить поширене і досить рідко такі позначення отримують відмову. Проте це не стосується випадків, коли позначення несуть очевидну образу по відношенню до певної верстви людей, раси, релігії, культури тощо. Окрім моральних міркувань, береться до уваги також міркування державної політики та оцінюється ризик спричинити суспільні заворушення використанням таких позначень.
- Оцінюючи позначення, експерти намагаються дотримуватись певного балансу між свободою слова та самовираження в підприємницькій діяльності та дотриманням публічного порядку та принципів моралі. Вони дають оцінку позначенням з точки зору сприйняття людьми з нормальним рівнем чутливості та толерантності – не надто розбещеним та не відверто пуританським. В багатьох висновках можна побачити, що досліджується поширення та доступність слів та виразів. І якщо вони є загальнодоступні для звичайного споживача, широко поширені в сучасній літературі, в інтернеті, в рекламі, то ризик заборони на їх реєстрацію суттєво зменшується.
- Окрема увага звертається увага на перелік товарів та послуг, для яких реєструється торговельна марка, та потенційне розміщення товарів чи послуг – у місцях загального доступу або для обмеженого кола осіб. Наприклад, до торговельної марки для товарів «для дорослих», які продаються лише в спеціалізованих магазинах, допускається більш лояльне ставлення. Якщо ж товари, ймовірно, рекламуватимуться в прайм-тайм по телебаченню або носитимуться всіма по вулиці з помітною торговою маркою, може бути застосований суворіший підхід. Також оцінюється можливість побачити певні категорії торговельних марок (наприклад, відверто сексуального змісту) вразливими категоріями людей – дітьми та похилими людьми при звичайному перегляді телевізору або під час прогулянки на вулиці чи у звичайному магазині.
Загалом самі експерти в своїх рішеннях зазначають, що може бути надзвичайно важко встановити, коли знак перетинає кордон від просто нешанобливого або неприємного до серйозних образ. Сприйняття цих кордонів для кожного є різним. Тому від нас тримайте дві головні поради: 1) оцінювати шанси на реєстрацію разом з патентними повіреними, які зможуть дослідити послідовність політики експертів по відношенню до певних категорій позначень; 2) відстоювати своє право на реєстрацію шляхом оскарження відмов.