На сьогоднішній день в Україні добре відомими визнано вже більш ніж 230 різних торговельних марок та позначень, серед яких: “McDonald’s”, “СТБ”, “ТСН”, “GOOGLE”, “Nemiroff”, “Winner” та ТМ “ROZETKA”, “Aliexpress” та інші.
Основні переваги визнання торговельної марки добре відомою такі:
1. Правова охорона добре відомої торговельної марки розповсюджується як на споріднені товари і послуги, так і не споріднені з тими, для яких торговельну марку визнано добре відомою в Україні.
Наприклад, якщо Ваш бренд визнано добре відомим для мобільних телефонів, Ви маєте право забороняти його використання третіми особами для маркування одягу, взуття і т.п.
Як показує практика, все частіше в рамках недобросовісної конкуренції треті особи намагаються отримати неправомірні переваги на ринку шляхом використання позначення тотожного або схожого з добре відомою торговельною маркою. Тим самим конкурентами привласнюється висока відмітність добре відомої торговельної марки, її рекламна цінність та репутація для стимулювання продажу неспоріднених товарів, позначених такою тотожною або схожою торговельною маркою.
По даному питанню цікавою і показовою є судова справа щодо визнання торговельної марки «NIKE» добре відомою і заборону використання цієї торговельної марки третій особі для власних косметичних товарів. За результатами розгляду вказаної судової справи суд дійшов висновку, що відповідач — іспанський виробник косметичної продукції — не має права використовувати добре відому торговельну марку «NIKE» для власної парфумерної та косметичної продукції. Суд зазначив, що у споживачів може виникнути стійка асоціація між спортивним одягом (товарами) позивача, маркованими добре відомою торговельною маркою «NIKE», та косметикою (товарами) відповідача. За цих обставин суд встановив, що позитивний імідж добре відомої торговельної марки «NIKE» для спортивного одягу був неправомірно використаний іспанською компанією задля збільшення обсягів продажів власної косметичної продукції.
2. Торговельна марка, визнана добре відомою, отримує охорону не з дати винесення рішення, а з тієї дати, на яку заявник запитує правову охорону.
Як приклад, у разі виявлення раніше зареєстрованої торговельної марки чи доменного імені на ім’я третьої особи, власник добре відомої торговельної марки має можливість визнати торговельну марку добре відомою «заднім числом» – на обрану самостійно дату, тим самим встановити за собою більш ранню дату пріоритету.
На практиці все частіше виникають спори по кіберсквотингу, в яких власники брендів стикаються з проблемою реєстрації третіми особами доменних імен, які знаходиться у конфлікті із відомою торговельною маркою, з метою їх подальшого перепродажу або недобросовісного використання,.
Компанія “Алібаба Груп Холдінг Лімітед” відстояла 07.10.2020 року свої права інтелектуальної власності на торговельну марку “ALIEXPRESS” та зобов’язала ТОВ “Інтернет Інвест” припинити делегування доменного імені aliexpress.uа шляхом внесення запису (заявки) до реєстру доменних імен (реєстру публічного домену) про видалення доменного імені aliexpress.uа. Свої вимоги компанія “Алібаба Груп Холдінг Лімітед” обґрунтовувала тим, що використання спірних комбінованих позначень “ALICXPRESS” порушують права та охоронювані законом інтереси компанїї на добре відому торговельну марку «ALIEXPRESS» та завдають шкоди діловій репутації даній добре відомій торговельній марці.
3. Для добре відомої торговельної марки не встановлений строк дії.
Тобто за рішенням про визнання торговельної марки добре відомою власнику ТМ надається безстроковий захист – протягом невизначеного часу.
4. Статус добре відомої торговельної марки підвищує її вартість як нематеріального активу та свідчить про високий рівень якості товару та/або послуг.
Статус добре відомої торговельної марки підтверджує певний імідж даної торговельної марки, який склався у свідомості споживачів унаслідок активного і тривалого використання її власником. Тобто споживач, здійснюючи купівлю продукції добре відомої торговельної марки, завчасно очікує отримати від неї певну якість та інші характеристики характерні виключно цій продукції.
Як приклад, можна відмітити справу щодо визнання торговельної марки «ROLLS ROYCE» добре відомою та заборони її використання третій особі в оголошенні щодо продажу алкогольних напоїв та надання послуг ресторану. За результатами розгляду суд в рамках даного спору дійшов висновку, що відповідач використав добре відому торговельну марку «ROLLS ROYCE» задля паразитування на репутації компанії позивача, не беручи до уваги те, чи може це призвести до фактичного змішуванні їхньої діяльності чи ні. Суд відзначив, що це є класичним прикладом «розмиття» бренду і такі дії підлягають забороні.
5. Правова охорона добре відомої торговельної марки захищає права її правовласника від незаконного відтворення, імітації та перекладу такої торговельної марки. Крім того, власник добре відомої торговельної марки вправі вимагати заборони використання позначення, складова частина якого відтворює добре відому торговельну марку.
На практиці все частіше конкурентами реєструються та/або використовуються торговельні марки, істотна складова частина яких становить відтворення торговельної марки, яку заявник просить визнати добре відомою, чи імітацію, здатну викликати змішування з нею.
Варто відмітити те, що негативний вплив на розрізняльні характеристики добре відомої торговельної марки означає втрату унікальності та послаблення здатності такої торговельної марки ідентифікувати товари і послуги, щодо яких вона визнана добре відомою, внаслідок використання іншою особою тотожного позначення або схожого з нею настільки, що їх можна сплутати, для маркування неспоріднених товарів і послуг.
Показовою справою по даному питанню є судова справа щодо доброї відомості торговельної марки «Louis Vuitton» та заборони використання схожих із нею позначень у телевізійній рекламі нового автомобіля «Hyundai Sonata». У судовому рішенні суд відзначив, що використання схожих із добре відомою торговельною маркою «Louis Vuitton» позначень у телевізійній рекламі «Hyundai Sonata» не є пародією на оригінальні марки компанії позивача, а було здійснено для просування власної продукції компанії відповідача. Тому «Hyundai Motor America» зобов’язане припинити таке використання, що є розмиттям добре відомих марок «Louis Vuitton» і може завдати шкоди інтересам позивача.
Також варто відмітити судову справу щодо добре відомої в Україні торговельної марки “КИЇВСЬКИЙ ТОРТ”, в якій Верховним судом постановою від 14.08.2018 року було підтверджено заборону ТОВ “Ашан Україна Гіпермаркет” і ТОВ “Белларія” здійснювати використання позначень “КИЇВСЬКИЙ ТОРТ” та/або “КИЇВСЬКИЙ”, які є схожими настільки, що їх можна сплутати, в тому числі з торговельною маркою “КИЇВСЬКИЙ ТОРТ”, визнаною добре відомою в Україні.
Підводячи підсумки, визнання торговельної марки добре відомою в Україні є дієвим інструментом для захисту прав інтелектуальної власності, та створює комфортну атмосферу для розвитку бізнесу.
Автор: Анна Кравчук, Олександра Сорока
Передрук, повне або часткове копіювання тексту статті, переклад, розміщення статті або її перекладів на інших сайтах та інших Інтернет-ресурсах, будь-яке інше її використання без письмового дозволу автора суворо заборонені. Порушення заборони тягне за собою відповідальність згідно із законом України «Про авторське право і суміжні права”