Хоча цей рік ще не завершився, але вже можна сказати, що він був насичений прийняттям важливих і довгоочікуваних нормативно-правових актів в сфері інтелектуальної власності. Серед них опинилися, зокрема, нові Правила складання і подання заявки на промисловий зразок та проведення експертизи заявки на промисловий зразок і міжнародної реєстрації промислового зразка, що набули чинності 01 травня, та Правила складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну, що набули чинності 18 вересня.
Обидва документи великі, ґрунтовні та детальні, та дають заявникам та представникам більш чіткі вказівки щодо оформлення заявок на реєстрацію торговельних марок та промислових зразків (дизайнів). Крім того, багато чого нові правила взяли із керівництв по реєстрації торговельних марок та дизайнів ЄС, що дозволяє нам сподіватися на ще більше перейняття практики ЄС. На наш погляд, детальний аналіз правил не фахівцям в сфері інтелектуальної власності буде доволі нудно читати, тому ми виділимо лише окремі моменти, на які хочемо звернути увагу саме заявників:
- Заяви на ТМ та дизайни тепер мають містити більше персональної інформації про заявників і власників – фізичних осіб, як то дані паспорта, Унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності). Проте ці відомості не будуть відображатися у відкритих базах даних щодо торговельних марок та промислових зразків. Не лякайтесь, коли ваші патентні повірені будуть запитувати у вас копії документів, що посвідчують особу – це необхідно для правильності заповнення заяви на реєстрацію об’єктів.
- Під час проведення експертизи заявок на ТМ та дизайни здійснюється перевірка особи заявника на предмет застосування до нього персональних санкцій та/або санкцій, застосованих до держави, резидентом якої є заявник, а також на рахунок будь-яких зв’язків з державою-агресором. В разі, якщо хоча б один із заявників (або авторів у випадку дизайну) буде пов’язаний з державою-агресором, в державній реєстрації буде відмовлено, як і у внесенні будь-яких змін до заявки (наприклад, щодо зміни заявника). Отже патентні повірені можуть додатково просити у клієнтів надати гарантії щодо відсутності будь-яких зв’язків з рф та обмежуючих санкцій.
- Щодо самих об’єктів – визначено вимоги щодо зображень, форм, описів об’єктів по кожному виду як дизайнів, так і торговельних марок. Наприклад, в залежності від виду торговельної марки (звукова, позиційна, рухова, голографічна тощо) є свої вимоги щодо формату, у якому вони приймаються. Відповідні файли представники будуть просити надати заявників. При заявці кольору або комбінації кольорів, як торговельної марки, тепер необхідно буде разом із назвою кольору обов’язково вказувати його номер відповідно до міжнародно визнаної системи ідентифікації кольорів, наприклад, кольорової шкали Pantone Matching System, RAL, Focoltone.
- Особливу увагу як заявники, так і представники мають звертати на дотримання і в дизайнах, і в ТМ відповідності зображень, слів, словосполучень, і навіть буквосполучень нормам публічного порядку та принципам моралі. Враховуючи детально описані приклади невідповідності цим критеріям, випадки відмов можуть почастішати. Під заборону, зокрема, підпадає будь-що, що може асоціюватися, трактуватися як таке, що стосується комуністичного режиму, імперської політики, пропагує війну, тероризм, принижує державні цінності, напр., мову, національні символи, важливі та значущі символи боротьби під час війни, тощо.
- Крім того, треба бути дуже уважними з іноземними словесними елементами, написаними як латиницею, так і кирилицею. Якщо вони можуть бути прочитані, перекладені або асоційовані з нецензурними, образливими словами в українській мові, в реєстрації буде відмовлено. Слова української мови, змінені та написані так, що їх прочитання може зачіпати честь, гідність, почуття вірян, означати непристойності тощо також будуть відхилені.
- Також треба обережно ставитись до включення до торговельної марки слів та буквосполучень, які можуть бути визначені як форма імітації офіційної повної або скороченої назви та міжнародного літерного коду держави. До форм їх імітації відносяться, зокрема, їх відтворення з порушенням установленого написання, транскрипція, транслітерація або стилізоване виконання, що може викликати у споживачів враження про наявність зв’язку між відповідною державою і заявленим позначенням. Наприклад, торговельна марка, що міститиме буквосполучення «йуа», що є транскрипцією коду «UA», тягтиме за собою необхідність отримання дозволу на використання офіційної назви держави компетентним органом (Комісією УКРНОІВІ з надання дозволу на використання в торговельній марці офіційної назви та міжнародного літерного коду держави Україна та/або на включення до зображення торговельної марки імітації малого Державного Герба України) плюс сплату додаткового збору у розмірі 24000 грн. Це стосується і включення імітації малого Державного Герба України.
Нових нюансів досить багато. Порядок, тенденції та закономірності застосування великої кількості з них ще виявлятимуться на практиці. Нововведення можуть наразі потребувати трохи більшої зануреності клієнта в питання вибору позначень, зображень та надання відомостей і файлів для заявок, а патентні повірені, в свою чергу, також будуть ще більш прискіпливі до нюансів. Тому просимо поставитись з розумінням в разі, якщо ваш патентний повірений вже вкотре каже, наприклад, що ваша торговельна марка з кенгуру у пшеничному полі все ще нагадує державний герб Австралії та прапор України – просто він дбає про вас!