Для того, щоб реєстрація дизайну ЄС пройшла гладенько, варто звіритись з підставами для можливої відмови. Перевірка заявки експертизою обмежена лише кількома підставами: невідповідність поняттю «дизайн» або суперечливість публічному порядку чи загальноприйнятим принципам моралі.

1.     Невідповідність поняттю «дизайн»

Відповідно до статті 3 Регламенту дизайнів в ЄС дизайн визначається як зовнішній вигляд продукту в цілому або його частини, який випливає з його особливостей, зокрема, ліній, контурів, кольорів, форми, текстури та/або матеріалів самого продукту та/або його орнаменту. При цьому продуктом може бути будь-який промисловий або ремісничий предмет, включаючи, частини складного продукту, упаковку, оформлення, графічні символи та типографські шрифти, але за винятком комп’ютерних програм.

Все, що не підпадає під вищенаведене визначення або суперечить йому, не може отримати правову охорону.

Практика Європейського відомства виділяє такі приклади об’єктів, які не можуть бути зареєстровані як «дизайн»:

·        Кольори самі по собі та поєднання кольорів – вони можуть бути тільки елементом дизайну.

·        Прості слова та словесні елементи (послідовність літер) самі по собі (особливо написані стандартними символами чорно-білим). В той же час оригінальні символи або поєднання слів/літер із зображувальними елементами можуть бути придатними для реєстрації як логотип/графічний символ або як декоративне зображення частини будь-якого продукт, на який буде нанесено дизайн.

·        Музика і звуки – очевидно не можуть бути зовнішнім виглядом продукту. Однак їх інтерпретація у вигляді нотного запису, наприклад, для друкування на продукті, може вважатися дизайном.

·        Живі організми – вони не є «продуктами», тобто промисловими або ремісничими предметами. Не можна зареєструвати зовнішній вигляд квітів, рослин, плодів навіть у випадку, якщо їх форма буде відрізнятися від звичайної (наприклад, квадратні кавуни).

·        Креслення, технічні та архітектурні плани будинків, інтер’єру або ландшафту, які не розкривають зовнішнього вигляду, не можуть отримати охорону як дизайни самі по собі. Реєстрація таких об’єктів як дизайну можлива лише щодо таких продуктів як друковані рекламні матеріали.

·        Концепції, ідеї – заявка на дизайн буде відхилена, якщо представлено продукт, який є лише одним із прикладів того, що заявник бажає захистити, і може мати безліч різних зовнішніх виглядів.

Крім іншого, не може отримати охорону зовнішній вигляду продукту, чия форма повністю визначається його технічною функцією. Також не можна зареєструвати дизайн, який повинен обов’язково відтворюватися у своїй точній формі та розмірах для використання в продукті так, щоб цей продукт міг виконувати свою функцію.

2.     Невідповідність публічному порядку та принципам моралі

Публічний порядок є об’єктивною категорією та включає в себе сукупність усіх правових норм, необхідних для функціонування демократичного суспільства та правової держави. Відносно дизайнів ЄС публічний порядок складає сукупність законів ЄС, норм, правил, договорів, які відображають спільне розуміння певних основних принципів і цінностей. Якщо зовнішній вигляд продукту буде суперечити фундаментальним цінностям політичного та соціального порядку Європейського Союзу, таким як людська гідність, свобода, рівність і солідарність, а також принципам демократії та верховенство права, то дизайн не зможе бути зареєстрованим.

Що стосується принципів моралі, то ця категорія є суб’єктивною. Оцінка дизайну на предмет відповідності таким принципам буде залежати здебільшого від переконань експерта, який буде його оцінювати. В той же час експерт має бути якомога об’єктивнішим, опиратися на основні моральні цінності і стандарти, яких суспільство дотримується в даний час, і оцінювати дизайн з точки зору споживача із середніми порогами чутливості та толерантності – без крайнощів. Загалом не дозволяється реєструвати в ЄС дизайни, які містять блюзнірські, расистські, дискримінаційні або образливі слова, фрази, зображення тощо.

Важко самостійно визначити, чи не підпадає дизайн під наведені обмеження? Звертайтесь до нас – ми оцінимо всі ризики!