+38(044) 331-6546 kievstar +38(096) 801-3720 vodafone +38(050) 832-4411

Як McDonald’s “BIG MAC” втратив

Торговельна марка BIG MAC – одна з найвідоміших назв бургерів мережі фастфудів McDonald’s  – була атакована в ЄС компанією Supermac’s, ірландською мережею швидкого харчування, на підставі невикористання протягом 5-річного строку. Cancellation Division of the EUIPO 11 січня цього року виніс рішення про анулювання торговельної марки на підставі невикористання.

McDonald’s не зміг довести, що торговельна марка BIG MAC реально використовувалася в комерційній діяльності (genuine use), хоча на підтвердження такого використання було надано наступні докази:

  • аффідевіти (письмові показання) від представників гіганта в Німеччині, Франції та Великій Британії, в яких було зазначено про значні продажі Біг Маку за період 2011 по 2016 роки;
  • роздруківки рекламних плакатів та брошур, упакування для бутербродів;
  • роздруківки з різних європейських веб-сайтів McDonald’s;
  • роздруківка веб-сторінки із Вікіпедії із статею про BIG MAC.

З першого погляду здається, що докази впевнено свідчать про використання торговельної марки BIG MAC на теренах ЄС.

Однак EUIPO зазначило, що вказаних доказів недостатньо для встановлення реального використання ТМ, і ось чому:

  • відносно 3-х аффідевітів були вказані такі зауваження:
  • вони підписані представниками/працівниками власника ТМ та можуть бути допустимим доказом, але мають меншу вагу в порівнянні з незалежними доказами, оскільки надаються зацікавленими особами.
  • доказова цінність свідчень в аффідевіті залежить від того, чи підтверджуються вони іншими видами доказів або доказами із незалежних джерел.
  • відносно роздруківок з веб-сайтів встановлено наступне:
  • вони дійсно відносяться до відповідного періоду та території деяких країн ЄС щодо використання ТМ для бутербродів, але власник не довів рівень використання свого знаку;
  • звичайного розміщення торговельної марки на веб-сайті недостатньо для підтвердження реального використання, якщо на веб-сайті не вказано місце, час та рівень (обсяг) використання ТМ, або якщо така інформація не надана іншим чином;
  • не можливо встановити із роздруківок, чи можна замовити товар на веб-сайті та кількість замовленого (проданого) товару;
  • цінність інтернет-роздруківок може бути підсилена інформацією про інтернет-трафік, кількість запитів до інтернет-сторінки за певний період, інформацією про замовлення товарів на веб-сайті з визначеної території за певний період.

Відомо, що всю цю інформацію може бути надано, як мінімум, із даних Google Analitics.

  • відносно пакувальних матеріалів та брошур зазначено наступне:
  • не надано ніякої інформації щодо обсягів розповсюдження матеріалів, кому вони були  запропоновані та чи привели вони до яких-небудь потенційних чи фактичних продажів;
  • незалежними доказами не підтверджені дані про пропозицію та продаж товарів, для яких зареєстровано ТМ.
  • відносно роздруківки із Вікіпедії підмічено наступне:
  • записи із Вікіпедії не можуть вважатися належним джерелом інформації, тому що вони можуть бути змінені користувачами.

Як бачимо, для врятування торговельної марки в ЄС від non-use атаки замало нотаріальних свідчень та роздруківок маркетингових матеріалів та веб-сторінок.

Власники торговельних марок мають пам’ятати наступну формулу щодо доведення використання ТМ в ЄС (та й в Україні має діяти така формула): «При оцінці того, чи є використання торговельної марки реальним (справжнім), необхідно враховувати всі факти та обставини, які мають відношення до встановлення, чи є комерційне використання виправданим у відповідному економічному секторі для збереження або створення частки ринку для товарів або послуг, захищених знаком. Докази використання повинні визначати місце, час, рівень та характер використання торговельної марки, що оскаржується, відносно товарів та послуг, для яких вона зареєстрована».

Автор: Анна Кравчук

Передрук, повне або часткове копіювання тексту статті, переклад, розміщення статті або її перекладів на інших сайтах та інших Інтернет-ресурсах, будь-яке інше її використання без письмового дозволу автора суворо заборонені. Порушення заборони тягне за собою відповідальність згідно із законом України «Про авторське право і суміжні права»