Популярність назв деяких товарів або послуг іноді призводить виробників до прагнення встановити монополію на їх використання шляхом реєстрації торгової марки для заборони іншим особам використовувати по суті описову назву товару / послуги. Разом з тим, учасники судових справ, наведених в прикладах нижче, вирішили захищатися від агресивних дій шляхом нападу.

Учасники судових справ

1. Справа 910/28726/14 про припинення свідоцтва №109692 від 27.07.2009 року на торговельну марку «Тамянка». Позивач (ТОВ «Сандора») і треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, виробляють різну винну продукцію, що містить у своїй назві позначення «тамянка». 28.05.2014 року ТОВ «Сандора» отримало попереджувальний лист від ПрАТ «Алеф-Віналь», про заборону використання будь-якого позначення, що включає словесну торговельну марку «Тамянка». З метою захисту своїх прав ТОВ «Сандора» звернулося до суду з вимогою припинити дію свідоцтва №109692 від 27.07.2009 року. Позивач вважав неправомірною монополізацію права на використання словесного знака «Тамянка», оскільки товари з аналогічною назвою виробляють ряд інших осіб в Україні, а в 33 і 35 класах МКТП різними виробниками зареєстровано 44 (!) Торгових марки.

Крім того, слово «тамянка» використовується для позначення:

  • сорти винограду, а саме цінного технічного сорту винограду середнього періоду дозрівання, поширеного, зокрема, на території України, що підтверджується джерелами: «Енциклопедія виноградарства» 1986 року, «Довідник по виноробству» 1985 роки;
  • певного виду вина, що підтверджується, зокрема, технічними інструкціями 2001 і 2009 років.

Суд виніс рішення про припинення дії свідоцтва, в зв’язку з перетворенням знака в загальновживане позначення товарів певного виду. Рішення залишено без змін судами апеляційної та касаційної інстанції.

2. Право на використання позначення «селянське» щодо масла було оскаржено в справі 760/12869/14-ц. Відповідачі володіли кількома торговими марками «Селянське» (словесні і комбіновані), перша з яких зареєстрована в 2005 році, в тому числі, для виробництва вершкового масла. Крім того, рішенням Апеляційної палати один із знаків визнаний добре відомим в Україні на дату 03.04.2012 рік. Причиною виникнення спору стала подача власниками спірних знаків «Селянське» в 2014 році позову до ТОВ «Терра-Фуд». Посилаючись на належні їм права на торговельні марки, вони вимагали, серед іншого, встановити факт порушення прав інтелектуальної власності, а також заборонити використання позначення «Селянське» в комбінованому знаку ТОВ «Терра-Фуд».

У свою чергу, ТОВ «Терра-Фуд» в іншому судовому процесі подало позов про визнання спірних знаків загальновживаними.

Позивач посилався на пп.3.1.8 ДСТУ 4399: 2005 «Масло вершкове. Технічні умови», де дається визначення поняття «вершкове масло селянське» як «група вершкового масла з масовою часткою жиру від 72,5% до 79,9% ». «Терра-Фуд» є виробником вершкового масла, відповідну назву «Селянське» якого наводиться на упаковці товару, на вказаний товар поширюється дія ДСТУ 4399: 2005, що також відзначається на упаковках. Виникає закономірне питання: чому ТОВ «Терра-Фуд» не може використовувати в своєму знаку позначення, яке вказує на різновид виробленого товару? Реєстр свідоцтв на знаки для товарів і послуг містить інформацію і про інших виробників молочних продуктів, що містять позначення «селянське». Зазначені вище факти і стали підставою для твердження, що словесні торговельні марки «Селянське» втратили здатність відрізняти товари різних виробників.

Суд першої інстанції погодився з доводами ТОВ «Терра-Фуд» та задовольнив позов повністю.

Апеляційний суд скасував рішення суду першої інстанції в частині:

  • припинення дії свідоцтв комбінованих торгових марок (з позначенням в образотворчій частині картатого узору і сільського пейзажу);
  • визнання недійсним рішення Апеляційної палати щодо визнання комбінованого знака «Селянське» добре відомим. Суд зазначив, що визнання недійсним частково рішення про добре відомому знаку порушує принципи правової охорони добре відомих знаків.

Таким чином ТОВ «Терра-Фуд» відстояло право виробників використовувати загальновживане позначення «Селянське» на маслі, незважаючи на спробу відповідача протистояти цьому. В обох випадках суди відмовили в застосуванні наслідків пропуску строку позовної давності, підкресливши, що закінчення строку починається з моменту, коли особа дізналася про порушення своїх прав і законних інтересів (в даному випадку – отримання претензії, позову), а не з дати публікації відомостей про реєстрації торгової марки. Як бачимо, агресивна поведінка учасників ринку в прагненні монополізувати назви родових або описових позначень товарів зустріло гідну відсіч конкурентів.

Автор: Наталія Стукан

Передрук, повне або часткове копіювання тексту статті, переклад, розміщення статті або її перекладів на інших сайтах та інших Інтернет-ресурсах, будь-яке інше її використання без письмового дозволу автора суворо заборонені. Порушення заборони тягне за собою відповідальність згідно із законом України «Про авторське право і суміжні права»